Kirkko, moraali, anarkismi: Oikeat arvot.

N.B. Tämän kirjoittaja on itse ateisti, uskontotieteen opiskelija and so on joten sillä pohjalla liikkeelle eikä sitten tulla ölisemään kommentteihin godhavereista. 

Kallio_church,_Helsinki_2004-06.jpg

Monille on tullut yllätyksenä se, miten kirkko ja papiston edustajat on olleet tiukimpia ja johdonmukaisempia ihmisoikeuksien puolustajia Suomessa, missä rasistinen hallitus ja rasistiset viranomaiset ovat tehneet parhaansa viedäkseen ihmisoikeudet mm. turvapaikanhakijoilta.

Kirkko ei luontaisesti ole toimijana täysin ongelmaton: tasa-arvoinen avioliittolaki on ollut kirkolle suuri ongelma, koska kirkon piirissä toimii todellakin ala-arvoisia konservatiiveja joille tärkein asia on vastustaa marginalisoituja ryhmiä. Lisäksi kirkolla on ollut pitkä ja vaikea tie saada naispappeus yleisesti hyväksytyksi, mutta se taitaa jo suurimmaksi osaksi olla menneen talven lumia.

Noin historiaa katsoen, niin länsimaiden ehkä tunnetuin ja merkittävin ihmisoikeustaistelija Martin Luther King oli pastori. Toki King on mytologisoitu ja häneen voi korkeintaan viitata sillä tavoin, että hän kannatti väkivallattomuutta. Niin hän toki teki mutta hän myös tuomitsi A Letter From Birmingham Jailissa juurikin nämä valkoiset liberaalit, jotka puhuu tolkun ihmisistä.

gty_1960_reverend_martin_luther_king_ss_thg_130114_ssh.jpg
Martin Luther King.

“First, I must confess that over the past few years I have been gravely disappointed with the white moderate. I have almost reached the regrettable conclusion that the Negro’s great stumbling block in his stride toward freedom is not the White Citizen’s Counciler or the Ku Klux Klanner, but the white moderate, who is more devoted to “order” than to justice; who prefers a negative peace which is the absence of tension to a positive peace which is the presence of justice; who constantly says: “I agree with you in the goal you seek, but I cannot agree with your methods of direct action”; who paternalistically believes he can set the timetable for another man’s freedom; who lives by a mythical concept of time and who constantly advises the Negro to wait for a “more convenient season.” Shallow understanding from people of good will is more frustrating than absolute misunderstanding from people of ill will.”

Ja nämä asiat mistä minäkin olen tällä viikoilla kirjoittanut, nimenomaan suomalaiset valkoiset liberaalit ovat tuominneet virkavallan vastustamisen koska se on laitonta ja virkamiehethän vain tekevät työtään.

Anarkistia ja monia uskovia kristittyjä yhdistää kuitenkin yksi asia: molemmat uskovat siihen että on olemassa korkeampi oikeus jota ei ole kirjattu Suomen lakiin, ei ykköseen eikä kakkoseen. Nämä toki eroavat toisistaan monin tavoin, mutta ihmisoikeuksien kunnioittaminen ja tasa-arvo on monia lähellä.

Anarkismissa on toki vahva antiteistinen ja antiklerikalistinen meininki noin yleensä (koska kristitty anarkismi on pääosin unohdettu), mutta itse olen huomattavasti enemmän valmiiksi kutsumaan esimerkiksi pastori Marjaana Toiviaista toveriksi kuin monia muita. Toiviainen on hyvin ollut äänessä puolustamassa tasa-arvoa jo monta vuotta, kun moni muu on vaiennut. Hyvien tekojensa palkaksi Toivainen saa osakseen uhkailua ja ahdistelua, mutta jatkaa silti toimintaansa. Tällaista ihmistä ei voi kuin ihailla.

Eräs ystäväni, joka on uskossa, sanoi joskus minulle uskovansa että ilmastonmuutoksen aiheuttaminen, pakolaisten kaltoinkohtelu, kapitalismi ja eläinten teollinen tuotanto on varmastikin suurempia syntejä kuin homoseksuaalisuus, minkä vastustamisen ympärille monet rakentavat koko uskonnollisen identiteettinsä. Tällainen kristinusko, en minä näe mitään syyä vastustaa sitä.

Entinen professorini Nils G. Holm joskus sanoi jotain siihen suuntaan, miten ihmiskunnan suuri tragedia on se että uskonnollisen moraalin on korvannut legalistinen moraali, missä kaikki se, mitä laki sallii, on oikein. Ja tämä siitäkin huolimatta ettei laki ole muuttumaton, vaan me tiedämme sen muuttuvan jatkuvasti. Harva kuitenkaan puolustaa sellaista näkökantaa, että homoseksuaalisuus oli väärin siihen asti kunnes lakia muutettiin ja se dekriminalisoitiin, mutta yllättävän moni tuntuu uskovan siihen, että ihmisten lähettäminen kuolemaansa Afganistanissa on oikein, kunhan siitä on tehty asianmukaiset paperit. Laki ja prosessi, nehän ovat aina oikeassa. Monet ateistit haluavat nostaa logiikan tärkeimmäksi asiaksi maailmassa, mutta se ei todellakaan sitä ole.

Kaikkein tärkeintä on arvot, oikeat arvot. Koska loogisesti on ihan yhtä oikein tulla niihin johtopäätöksiin, mihin Gobineau ja häntä seuranneet eugeenikot ja rotuoppiajattelijat tulivat. Niinkuin toinen professori jota arvostan, Holger Weiss, sanoi: valistusajan ajattelu päättyi Auschwitzin porteille.

Samalla tavalla meitä ei tästä edustuksellisen demokratian rakentamasta markkinavoimien hirmuvallasta logiikka nosta. Sen tekee vain oikeat arvot, ja kristityllä voi olla ne yhtä hyvin kuin anarkistilla.

Advertisements
Kirkko, moraali, anarkismi: Oikeat arvot.

One thought on “Kirkko, moraali, anarkismi: Oikeat arvot.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s