Miten tunnistaa keinotekoinen närkästyminen

Päätin palata aiheeseen mitä käsittelin eilen, koska jotain juttuja jäi sanomatta. Nimittäin tämä että miten erottaa keinotekoinen närkästyminen aidosta.

Muutama esimerkki tässä:

Tärkein on päätellä se että mistä on loukkaannuttu ja millaista substanssia siinä on.

Hesburger-keississähän kyse ei ole siitä että työntekijä olisi asiakkaalle sanonut mitään tai tehnyt mitään, vaan totesi myöhemmin nimettömästi että olisi tehnyt mieli sylkeä hampurilaiseen. Jos lähdetään siitä että tästä valittavat ovat erikseen vaivautuneet kaivamaan esiin ihmisen todellisen identiteetin, niin voidaan olettaa että kyseessä on jonkinlainen vihakampanja tai kiusanteko. Mikä olikin kyseessä, koska kampanja masinoitiin äärioikeistolaisella Ylilauta-foorumilla.

Masinoidut argumentit on yleensä sellaisia joita ihmiset kopioi jostain muusta lähteestä, ja niitä yleensä yhdistää se että ne on jotenkin sisäisesti loogisia, mutta liiottelevat esimerkiksi tapahtuman merkitystä tai sitä miten se heijastaa yrityksen arvoja. Eiköhän jokainen tiedä että Hesburgerin perushommiin ei kuulu sylkeä Trump-lippalakkisten asiakkaiden burgereihin. Vaikka ehkä pitäisi.

Paleface-tapauksessahan äärioikeistolaiset syyttivät Palefacea epämääräisesti siitä että videolla esiintyy joku joka myöhemmin syyllistyy rikolliseen tekoon ja tämä on Palefacen kannalta jotenkin huono asia koska ????

Myönnän, en osaa seurata fasistien logiikkaa kauhean hyvin, mutta tästäkin yritettiin saada aikaan jonkinlaista vihakampanjaa. Tietenkään kauhean hyvin se ei ottanut tuulta alleen koska jokainen jonka loogikkaa hallitsee muukin kuin rasismi käsittää aika nopeasti sen että Palefacellä ei ole kykyä matkustaa ajassa eteenpäin tarkistamaan että tuleeko joku musiikkivideossa ollut tekemään rikoksen joskus..

Tässäkin pätee taas se että tietty sisäinen logiikka tässäkin on olemassa, vaikkei se tarkastelua kestäkään.

Summa summarum: kuka tahansa käsittelee organisaatiossa sosiaalista mediaa tai asiakaspalautetta, kannattaisi pitää tarkkaan huoli siitä että miten alkaa reagoida palautteeseen jonka takana on vihakampanja.

 

 

 

 

Advertisements
Miten tunnistaa keinotekoinen närkästyminen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s